Satul Viselor. Expoziție de pictură naivă Maria Mihuț

Satul Viselor. Expoziție de pictură naivă Maria Mihuț

DE LA BRUSTURI, LA GRAND PALAIS DIN PARIS
MARIANA MIHUȚ, REPREZENTANTĂ A ȘCOLII DE PICTURĂ NAIVĂ DE LA BRUSTURI, EXPUNE LA TIMIȘOARA

Vernisaj de Sfântul Nicolae, vineri, 6 decembrie 2024, ora 19:30
Galeria Rotonda, Casa de Cultură a Municipiului Timișoara
Prezintă : Prof.univ.dr. Otilia Hedeșan

Bucuria sărbătorilor va ajunge în inimile noastre și printr-o „expoziție-sărbătoare”: „Satul viselor”, pictura naivă a Marianei Mihuț.
Originară din Ținutul Hălmagiului, Mariana Mihuț reprezintă a patra generație din cunoscuta familie de pictori din Brusturi, județul Arad – cea a lui Ion Niță Nicodin, care este, pentru pictura naivă română, ceea ce a însemnat Le Douanier Rousseau, pentru pictura naivă universală.

Henri Rousseau, numit „Le Douanier” („Vameșul”), deoarece a fost vameș la Vama Rutieră din Paris, este un pictor francez post-impresionist, unul dintre cei mai mari ai epocii sale. Impresionismului, acesta îi opune arta naivă, cu care, în scurtă vreme, creează o adevărată școală de pictură. Creația sa depășește, însă, mult, granițele artei naive, stilul său original, modern și visător inspirându-l, între alții, pe Paul Gauguin, iar valorile artei sale fiind recunoscute de Robert Delaunay și Pablo Picasso.

După ce, copil fiind, Mariana Mihuț îl observă pictând pe bunicul ei, Petru, la vârsta de 16 ani ea își descoperă, la rândul său, darul și pasiunea pentru pictură și expune alături de bunicul și de mătușa sa, Rodica Nicodin, la importante expoziții și festivaluri de artă naivă din țară, din București sau din străinătate.

Astfel, aproape fără să-și dea seama, Mariana Mihuț devine un adevărat ambasador al artei naive din România și intră „pe ușa din față” în lumea artiștilor recunoscuți pe plan internațional, înscriindu-se în marea familie a pictorilor naivi, care se manifestă cu aceeași candoare și lipsă de canoane și în secolul XXI, precum părintele acestui gen plastic, Le Douanier Rousseau.

Adevăratul punct de cotitură în cariera Marianei Mihuț a fost anul 2005, când francezii descoperă pictura ei naivă, expusă la Nantes, apoi la cel mai prestigios muzeu francez de artă naivă în castelul din Laval, orașul natal al lui Le Douanier Rousseau.

Artista participă la importante expoziții internaționale de artă naivă, organizate la Bruxelles, Copenhaga, Madrid, Ierusalim sau China, iar lucrările sale sunt expuse permanent în galerii cunoscute, precum Galeria Jacqueline Bricard din Lourmarin sau Muzeul Daubigny din Auvers-sur-Oise.

Stilul său unic, caracterizat prin culori vii și o atenție deosebită la detalii, îi conferă un loc aparte în rândul artiștilor naivi contemporani. În fața șevaletului și a pânzei, Mariana Mihuț creează un sat care este doar al ei, probabil satul visat de copilul devenit adult – așezat într-o vale pitorească din Munții Apuseni, depănând, cu uimire și nostalgie, povești din cotidianul unei vieți liniștite pe parcursul celor patru anotimpuri, cu jocurile copiilor, creșterea vitelor, culesul merelor și al fânului, marile sărbători creștine etc.

Liniile curbe ale dealurilor, ale cărărilor care urcă și coboară de la o casă la alta sau care duc la biserică, coroanele copacilor, ale căpițelor de fân, impresionează ochiul spectatorului. Culorile luminoase – verdele crud al pajiștilor înflorite, galbenul generos al toamnei, albul strălucitor al nămeților de zăpadă, cerul înstelat al nopților de Crăciun, dar mai ales roșul basc al acoperișurilor și al merelor de toamnă predomină, descriind un cadru feeric, în care trăiesc, muncesc și sărbătoresc oamenii de la munte. Mariana Mihuț pictează, însă, mai ales copiii – veseli, profitând din plin de libertate și de frumusețea acestor meleaguri, indiferent de anotimp.

Arta Marianei Mihuț nu reproduce liniile viguroase ale picturii lui Ion Niță Nicodin, nici umorul și verva lui Petru Mihuț, ci invită privitorul să intre într-o lume dominată de blândețe și feminitate, învăluită într-o lumină magică, care transformă satul românesc autentic într-un „colț de Paradis”.

EXPOZIȚII MARIANA MIHUȚ

EXPOZIȚII PERSONALE
• Mariana Mihut și Școala Brusturi, Muzeul Castelului Vechi, Laval (2006, 2014)
• Atelierul de la Moulin Gautreau, Vertou (2009)
• Castelul Groulaie, Blain (2009, 2019)
• Sala „Anne de Bretagne”, Rennes (2011)
• Galeria Minage, Clisson (2011, 2019)
• Hôtel de Ville, Premiul Biroului de Turism Cholet (2012)
• Galeria Arcades, Bressuire (2012, 2018)
• Sala „Le Petit Anjou”, Saint-Sébastien-sur-Loire (2013)
• Musée-École de la Perrine, Laval (2013)
• L’Espace Jean Emile Laboureur, Pénestin (2014)
• Office de Tourisme, Machecoul (2015)
• Espace Culturel E. Leclerc, La Roche-sur-Yon (2014, 2019)
• Centrul Crédit Mutuel, Laval (2017)
• Primăria din Mauves-sur-Loire (2017)

EXPOZIȚII PERMANENTE
• Galeria Jacqueline Bricard, Lourmarin
• Muzeul Daubigny, Auvers
• Muzeul de Artă Naivă, Laval

EXPOZIȚII INTERNAȚIONALE
• Exposition d’Art Naïf Européen, Galeria Eboli, Madrid (2007-2018)
• Festival d’Art Naïf, Verneuil-sur-Avre (2008-2010)
• Salon des Petits Formats, Mesquer (2008-2012)
• Expoziție Internațională, Katowice, Polonia (2010-2012)
• Bienala de Artă Naivă, Bruxelles (2011, 2013–2014)
• Expoziție Internațională, Copenhaga, Danemarca (2012)
• Expoziție internațională, Oslo, Norvegia (2012)
• Festivalul de Artă Naivă, Ierusalim (2013)
• La Spirale Naïf Artists, Beijing, China (2014)

EXPOZIȚII CU GRUPUL INTERNAȚIONAL AL PICTORILOR MODERNI NAIVI
• Salon International d’Art Naïf, Soisy-sous-Montmorency, „Omagiu lui Le Douanier Rousseau” (2010)
• „Noël au Carré des Coignards,” Nogent sur Marne (2010, 2011)
• Salonul Internațional de Artă Naivă, Le Carré à la Farine, Versailles (2011, 2013, 2015, 2017)
• Bienala de Artă Naivă, Andrésy (2013, 2016, 2018)

EXPOZIȚII COLECTIVE
• „Arta în ritmul capelelor”, de la Baule la Guérande (2008, 2010, 2016)
• Invitată de onoare la Salonul de Toamnă, Rocheservière (2009)
• Salonul Comparaison – Art en Capital, GRAND PALAIS, Paris (2009, 2011)
• Bienala de Artă Naivă, Haute Vienne, Saint-Junien și Rochechouard (2010)
• Festivalul Internațional de Pictură, Premiul I, București, România (2010)
• Saloanele de Artă Saint-Aignan-de-Grand-Lieu (2010, 2011)
• Salonul de pictură și sculptură, Les Sorinières (2010–2016)
• Exposition Figurative Naïve, Musée Daubigny, Auvers-sur-Oise (2011)
• Expoziția Europeană de Artă Naivă, Galeria Jacqueline Bricard (2011, 2017, 2018)
• Sala Foyer Rural, Mouilleron-le-Captif (2013, 2014)
• Festivalul Internațional de pictură – Premiul I, București, România (2014)
• A 45-a ediție a Salonului Artelor – Premiul Biroului de Turism, Cholet (2014)
• „25 Artistes pour l’Espoir,” Les Sorinières (2014, 2015, 2017, 2018)
• A 5-a Bienală de Artă Naivă, Bruxelles (2015)
• Salonul pictorilor naivi, România (2015, 2017, 2018)
• Bienala de Artă Naivă, Mâcon (2015, 2019)
• „Artiști pentru Speranță”, Muilleron-le-Captif (2015–2019)
• Salon d’Automne International, Sorèze Midi-Pyrénées (2017)
• A 39-a ediție a Salonului Artelor, Bressuire (2017, 2018)
• A 5-a ediție a Salonului Arts sur Digue, Montaigu (2019)
• Al 2-lea Salon de Artă Naivă, Oradea (2019)
• Centrul Cultural de la Loge, Beaupréau-en-Mauges (2019)
• Castelul Groulais, Blain (2019)
• „Schimb de priviri”, Aubigny (2019)
• Casa de Cartier Pyramides, Roche-sur-Yon (2019)
• Manoir des Renaudières, Carquefou (2019)
• Exposition „Émotionelles”, Château de la Villedieu de Comble (2018)
• Muzeul La Perrine, Laval (2020)

Hartă

Locație

Organizator